Dia Sumber kuatku

Dia Sumber kuatku

Sunday, February 13, 2011

Tuhan Itu Baik~


Setiap kita pasti pernah merasa seperti Tuhan itu jauh sekali...apalagi disaat kita benar-benar perlukan pertolongan dari Tuhan..terkadang, seolah-olah Tuhan tidak mempedulikan kita,bahkan tidak ada jawapan langsung ketika kita berdoa...jujur, saya juga merasa hal yang sama...setiap minggu ke Gereja, dengan tujuan untuk melepaskan kerunsingan dalam hati...Ada waktunya juga, ketika saya berkomitmen saat teduh, saya tetap merasa berat didalam hati,kerana saya tidak merasa hadirat Tuhan.Walhal,saya sudah sungguh-sungguh berdoa...
Seringkali juga saya menyalahkah Tuhan..lebih teruk lagi..saya pernah kehilangan Iman percaya kerana merasa Tuhan benar-benar tidak ada!...bahkan,saya berhenti melayani kerana saya merasa cukup penat melayani Tuhan yang sepertinya tidak peduli dengan diri saya.
Sampai suatu saat, saya mulai menyelidiki diri saya sendiri...mencari kesilapan dan kekurangan dalam diri..bahkan kekurangan didalam Mezbah Doa saya...Akhirnya, saya temukan sesuatu yang selama ini saya tidak pernah peduli bahkan tidak mahu tahu pun, hanya kerana saya menganggap selama ini cukup dengan berdoa dan komitmen saat teduh..Tuhan pasti menjawab Doa saya!
Satu pertanyaan dari Tuhan yang benar-benar membuat saya bungkam dan menyedari besarnya kesilapan saya terhadap Dia..ialah; Apakah saya benar-benar mengasihi Tuhan...?sudahkah saya melakukan perintahNya..?
(Yohanes 14:21) "Barangsiapa memegang perintah-Ku dan melakukannya,dialah yang mengasihi Aku. Dan barangsiapa mengasihi Aku, ia akan dikasihi oleh Bapa-Ku dan Aku pun akan mengasihi dia dan akan menyatakan Diri-Ku kepadanya"
saat saya menjawab dua pertanyaan ini...saya sangat sedih,bahkan mulai bertaubat..ketika saya saya sedari jawapan saya ialah:TIDAK!...
ternyata selama ini saya gagal melihat isi hati Tuhan untuk saya....

Saya gagal membalas kembali kasih Tuhan untuk saya...
kerana terlalu memperhatikan keperluan saya sendiri..akhirnya, saya menjadi alpa akan kehendak Tuhan...
(Yohanes 14:23-24) "Jika seorang mengasihi Aku, ia akan menuruti firman-Ku dan Bapa-Ku akan mengasihi dia dan kami akan datang kepadanya dan diam bersama-sama dengan dia. Barangsiapa tidak mengasihi Aku, ia tidak menuruti Firman-Ku;dan firman yang kamu dengar itu bukanlah dari pada-Ku, melainkan dari Bapa yang mengutus Aku".

Sewaktu saya membaca Firman Tuhan dalam (Yohanes 14:21/23-24)...saya menyedari betapa selama ini..saya hanya mahu Tuhan mengasihi saya,tetapi tidak pernah mengambil komitmen untuk mengasihi Tuhan....bahkan,saya tidak segan-segan berdoa agar Dia selalu menolong saya..tetapi saya sendiri menutup pintu hati untuk melakukan kehendak-Nya....

saya mulai menangis dan bertaubat,bahkan bersyukur kerana Tuhan memperingatkan saya ketika saya mulai kehilangan Iman...Dia membuka mata rohani saya untuk melihat kesilapan saya sendiri....
(Yohanes 14:26) "Tetapi penghibur,yaitu Roh Kudus,yang akan diutus oleh Bapa dalam nama-Ku,Dialah yang akan mengajarkan segala sesuatu kepadamu dan akan mengingatkan kamu akan semua yang telah kukatakan kepadamu".

Ternyata Tuhan itu indah sekali, disaat kita mulai bertaubat dan mengakui kesalahan kita,Dia yang setia mulai melakukan perkerjaan-Nya kembali di dalam kita....hati yang hancur dipulihkan,bahkan dicurahkan dengan sukacita dan damai sejahtera...Saya mulai melihat kembali mujizat dan kebaikan Tuhan dalam hidup saya..bahkan Dia dengan setia menjawab Doa saya....

Saya mulai belajar bersabar menunggu jawapan Doa saya...Tenang dalam menghadapi masalah dan pergumulan saya..malah, tetap berdoa dan menyakini bahawa Tuhan pasti menjawab Doa saya....
(Matius 7:7) "Mintalah akan diberikan kepadamu;carilah maka kamu akan mendapat;ketoklah maka pintu akan dibukakan bagimu".
Puji Tuhan untuk kebaikan dan kesetiaan-Nya!


No comments:

Post a Comment